01 feb 2011

Nokia går in i Voddler

Nokia Kommentarer inaktiverade för Nokia går in i Voddler

Den svenska filmtjänsten Voddler fortsätter att locka till sig pengar. Senast är 8 miljoner dollar, drygt 50 miljoner kronor, från Nokias riskkapitalbolag Nokia Growth Partners.

Filmtjänsten Voddler lanserades år 2009 och målades då upp som ett slags Spotify för film. Trots återkommande bekymmer har bolaget lyckats locka till sig en strid ström av intresserade riskkapitalister.

Senast ut är telekomjätten Nokia, som via sitt riskkapitalbolag Nokia Growth Partner satsar 8 miljoner dollar, motsvarande drygt 50 miljoner kronor, i Voddler. 

– Jag vet att vi har mycket att lära av Nokias långa erfarenhet i mobila lösningar. Tillsammans bygger vi potential för framtida tillväxt och för att bli industriledande, skriver Marcus Bäcklund, Voddlers vd, i ett pressmeddelande.

– Det ligger stora framtida möjligheter i att utveckla digital mediadistribution och vi ser att Voddler har en mycket stark position för detta, lyder kommentaren från Bo Ilsoe, partner hos Nokia Growth Partners.

Bland Nokia Growth Partners tidigare investeringar märks annonsplattformen Rocketfuel och textinmatningsföretaget Swype. Bolagets affärsidé är att investera i unga, lovande företag inom mobil teknik.
 
Det rimmar väl med Voddlers planer för framtiden. Närmast handlar strategin om att utveckla lösningar för filmvisning på smarta telefoner och pekplattor, samt tv-apparater och boxar med inbyggd internetanslutning.

– Vårt intresse här är Nokias intresse för mobila lösningar, allt från smarta telefoner till läsplattor. Det har varit vårt perspektiv i det hela, säger Anders Sjöman, kommunikationschef på Voddler.

– Pengarna kommer bland annat användas för att finansiera utveckling för mobiltelefoner, plattor och uppkopplade set-top-boxar, fortsätter han.
 
I Voddlers utbud finns idag runt 3 500 filmer. Bolaget har idag över 900 000 kunder i Sverige, Finland, Norge och Danmark, enligt egen utsago. 

– Då räknar vi antal installerade klienter. Ungefär hälften av dem är aktiva på regelbunden basis. Med det menar vi att de ser en till två filmer i veckan, säger Anders Sjöman.

Hur stor andel av bolaget som Nokia Growth Partner får för sina pengar avslöjas dock inte. 

Källa Idg